zoek in kennisbank

Types
6 resultaten

Rondleiding door het Kennishuis IOMC

Het SPRONG Meertaligheidsconsortium startte in 2020 met als één van de belangrijkste doelen het versterken van de landelijke kennisinfrastructuur. Dit is een ingewikkeld woord, waar we als consortium met elkaar flink op hebben gekauwd. Infrastructuur gaat over de inrichting van het landschap, de wegen, de routes, de mogelijkheden om je te bewegen. De belangrijkste conclusie […]

Publicaties & links

Kansen op de taalvriendelijke school

OBS De Panda, een multiculturele school in Kanaleneiland in Utrecht, startte in mei 2023 als eerste officiële Taalvriendelijke basisschool in de gemeente Utrecht. Deze partnerschool is door middel van het SPRONG IOMC project met het onderwerp Meertaligheid aan de slag is gegaan op school en dat heeft onder andere geleid heeft tot de aanvraag Taalvriendelijke […]

Publicaties & links

Opbrengsten Sprong Meertaligheid en netwerkleren

Een voorbeeld van cross-regionaal leren van elkaar in het SPRONG consortium. Maaike Pulles (regiegroeplid vanuit Leeuwarden – NHLStenden) deelde haar kennis en inspirerende voorbeelden over IOMC vanuit het Noorden van het land bij TRION opleidingsschool, een partnerschool in het Zuiden van het land. In het filmpje zie je hoe in regio Zuid van het consortium in de praktijk ervaren wordt opgedaan in het werken in meertalige contexten.

Publicaties & links

Didactisch handelen in de meertalige klas: Handleiding voor studenten en docenten Nederlands

Mieke Lafleur en Johanna van der Borden hebben in de context van het SPRONG Meertaligheid project en het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs deze handleiding geschreven voor studenten en docenten Nederlands over didactisch handelen in de meertalige klas. Door de talen van meertalige leerlingen toe te staan in het onderwijs worden de kennis en ervaringen van […]

Publicaties & links

Het ISK Ithaka

Doorstroming binnen en tussen onderwijsinstellingen: De doorstroming van leerlingen tussen schooltypen vormen vaak een probleem. Leerlingen ervaren grenzen en landen daardoor niet altijd goed op de nieuwe school. De Utrechtse middelbare school ISK Ithaka probeert aan zulke grenzen voorbij te komen. In deze video illustreren Gerben Houwer – waarnemend directeur – en Miranda Rijkers – docent NT2 en decaan – hoe zij dit doen.

Publicaties & links

Boundary crossing

In het SPRONG Meertaligheid project wordt door de onderzoekers onderzoek gedaan aan de hand van het analyseren van grenzen (boundary crossing). Op de studiedag van 2 november 2021 zijn betrokken consortiumleden bij elkaar gekomen om hier meer over te leren. In het verslag kun je meer lezen over wat dit inhoudt en in de video zie je een voorbeeld van hoe een school probeert bepaalde grenzen te overkomen.