Zoek in kennisbank

Types
73 resultaten
Publicaties & links

Katern | Leraren in gesprek: dialoog door onderzoek

Het proces van praktijkonderzoek kan leiden tot inhoudelijke gesprekken tussen leraren. We noemen dit de ‘dialoogfunctie van onderzoek.’ Deze dialoogfunctie kan veel opleveren, maar dat gaat niet vanzelf. Dit katern uit de reeks van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren bespreekt vijf aspecten die de dialoogfunctie van praktijkonderzoek versterken | 2016

Publicaties & links

Welke aanpak werkt beter bij het ontwikkelen van een onderzoekende houding?

Welke aanpak werkt beter bij het ontwikkelen van een onderzoekende houding van studenten aan de lerarenopleiding: eerst een theoretische basis verwerven of direct in de praktijk onderzoek doen? Lees hier de toelichting vanuit de Kennisrotonde | 2019

Publicaties & links

Katern | Onderwijsontwikkeling door onderzoek: ontwerpfunctie van onderzoek

De ontwerpfunctie van onderzoek draagt bij aan de verbetering van het curriculum en levert een bijdrage aan de oplossing van problemen in de onderwijspraktijk. Dit katern van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren gaat nader in op ontwerpgericht onderzoek en behandelt de drie fasen van dergelijk onderzoek | 2016

Publicaties & links

Vraag | Welke kenmerken van kenniswerkplaatsen dragen bij aan professionalisering en schoolontwikkeling?

Welke kenmerken van kenniswerkplaatsen dragen bij aan professionalisering en schoolontwikkeling? Lees hier de toelichting vanuit de Kennisrotonde | 2018

Publicaties & links

Katern | Begrippenkader onderzoek ‘Gaan we professioneel leren of aan onderzoek (mee)doen?’

Twee katernen met als doel meer duidelijkheid te verschaffen in de spraakverwarring over onderzoek in de school en over de functie van onderzoek voor het professionele leren van schooldirecteuren en (aanstaande) leraren. Het eerste katern ‘Overeenkomsten en verschillen tussen leren en onderzoeken’ gaat in op de overeenkomsten en verschillen tussen leren en onderzoeken. In het tweede katern ‘Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over professioneel leren in de school’ wordt besproken wat de wetenschappelijke onderzoeksliteratuur zegt over professioneel leren in het onderwijs | 2016

Publicaties & links

Katern | Organisatie van praktijkonderzoek in de school

Onderzoek kan op twee manieren bijdragen aan schoolontwikkeling: via de feedbackfunctie en via de dialoogfunctie. Praktijkonderzoek kan een middel zijn voor duurzame schoolontwikkeling en professionalisering, waarbij studenten een belangrijke rol kunnen spelen. Onderzoek doen is echter geen primaire taak van leraren. Bovendien hebben veel leraren hiermee nog weinig ervaring. Daarom vragen veel scholen zich af: hoe zorgen we ervoor dat praktijkonderzoek onderdeel wordt van onze schoolcultuur? | 2015

Publicaties & links

Boek | Praktijkonderzoek als professionele leerstrategie in onderwijs en opleiding

In deze publicatie van Fontys beschrijven de auteurs hun visie op praktijkonderzoek als professionele leerstrategie, waarmee beginnende en ervaren docenten hun eigen dagelijkse praktijk kunnen verbeteren. Aan de hand van voorbeelden wordt getoond wat praktijkonderzoek kan betekenen in scholen en (leraren)opleidingen en op welke wijze dit vorm kan krijgen | 2014

Publicaties & links

Artikel | Leren begeleiden van pabo-studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen

De Pabo Windesheim Almere organiseert professionaliseringsbijeenkomsten voor schoolopleiders en directeuren om handelingsverlegenheid bij het opstellen van de onderzoeksvraag en het begeleiden van pabo-studenten bij de verdere formulering van de onderzoeksvraag te verkleinen. Dit artikel bespreekt de opzet van deze werkbijeenkomsten en de positieve resultaten van deze werkvorm | 2017

Publicaties & links

Interview | Praktijkgericht onderzoek is leerzaam voor leraren en onderzoekers

Praktijkgericht onderzoek door leraren en onderzoekers blijkt tot mooie dingen te kunnen leiden, ontdekte onderzoeker en lerarenopleider Wouter Schenke. Lees het interview in Didactief | 2015

Publicaties & links

Artikel | Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Onderwijsachterstandenbeleid

Scholen die onderwijsachterstanden willen aanpakken, ontwikkelen verschillende interventies om de kansen van kinderen te vergroten. In de vier Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Onderwijsachterstandenbeleid gaan scholen en onderzoekers gericht na welke aanpakken onder welke omstandigheden effectief zijn. In dit artikel uit Podium stellen de vier werkplaatsen zich voor | 2019