Zoek in kennisbank

Types
70 resultaten
Publicaties & links

Bevorderen van een onderzoekscultuur

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, draait om de vraag onder welke condities leraren loskomen van de waan van de dag en onderzoekend stilstaan bij wat onderwijsontwikkelingen betekenen voor de eigen onderwijspraktijk. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

De leraar-onderzoeker

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, gaat dieper in op de relatief nieuwe rol van de leraar-onderzoeker. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

Teacher educators becoming research active

Deze publicatie geeft een kort overzicht van de opleiding en het beroepsleven van lerarenopleiders in de Nederland. Opmerkelijk is dat ondanks het feit dat de lerarenopleiders in zeer verschillende systemen en contexten werken, de verhalen een beeld geven van meer overeenkomsten dan verschillen. | 2017

Publicaties & links

Interactieve canvas | Werkplaatsen Onderwijsonderzoek

De pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO (2016-2019) heeft op basis van de ervaringen van de 3 werkplaatsen, de monitor en literatuuronderzoek een aantal werkbare principes op een rij gezet. Dit heeft geresulteerd in een viertal interactieve canvassen: Een overkoepelend canvas met werkbare principes en achtergrondtekst en drie canvassen met illustraties vanuit de werkplaatsen WOU, WOA en POINT – Tilburg (canvas volgt). | 2020

Publicaties & links

Boek | Werk maken van gelijke kansen

Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? Dit boek geeft inzicht in hoe verwachtingen van leraren tot stand komen en welke invloed dat heeft op de prestaties van leerlingen. Het helpt om bewuster werk te maken van gelijke kansen. Een inspirerend boek voor alle leraren die hun leerlingen het beste willen bieden | 2020

Publicaties & links

Katern | Academische leraren

De universitaire pabo bestaat tien jaar en het aantal academische leerkrachten in het basisonderwijs neemt gestaag toe. Deze publicatie van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren gaat in op de positie van de academische leraar in het primair onderwijs. Hoe worden deze leraren opgeleid en wat is hun toegevoegde waarde voor het samen opleiden? Welke rollen kunnen zij in de school vervullen? Wat zeg dit over loopbaanontwikkeling en het HR beleid van besturen en scholen? Verschillende betrokkenen geven onder meer antwoord op deze vragen | 2019

Publicaties & links

Katern | Kwaliteit maak je samen!

In dit katern van Miranda Timmermans wordt wat we uit theorie en praktijk weten over kwaliteit en kwaliteitsontwikkeling van de opleidingsschool in samenhang gepresenteerd. Om het gesprek over kwaliteit en kwaliteitsontwikkeling te voeren, kunnen partnerschappen gebruikmaken van de ‘Routekaart Kwaliteit Samen Opleiden’. De kaart biedt partnerschappen handreikingen om de dialoog aan te gaan over de eigen kwaliteit en om op basis daarvan weloverwogen keuzes te maken om opleiden in de school steeds verder te verbeteren | 2018

Publicaties & links

Katern | Professionele ontwikkeling van leraren in de context van de opleidingsschool

Dit katern van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren legt de verbinding tussen inzichten vanuit het HRM-beleid en de professionele ontwikkeling van leraren gedurende de loopbaan. Het reikt bouwstenen aan waarmee opleidingsscholen een gemeenschappelijke basis kunnen creëren voor ‘een cultuur van leren’ | 2019

Publicaties & links

Factsheet | Praktijkonderzoek

In bijgaand factsheet van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, vindt u schematisch vormgegeven wat de doelen zijn van praktijkonderzoek en tevens ook welke randvoorwaarden nodig zijn op het gebied van: Eigenaarschap, Leiderschap, Onderzoeksthema en Cultuur | 2016

Publicaties & links

Advies | Slimme verbindingen

Kennis uit onderzoek helpt bij innovatie en het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Maar hoe zorgen we voor een optimale verbinding tussen onderwijs en onderzoek? En hoe lossen we knelpunten op die het ontwikkelen en delen van kennis in de weg staan? In dit kader hebben de vijf sectorraden het advies ‘Slimme Verbindingen’ opgesteld, een vervolg op de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland: naar een versterkte kennisinfrastructuur voor het onderwijs’ | 2019