In deze blog van Paul Kirschner legt hij expliciet uit wat we bedoelen met die wetenschappelijk kant van ‘evidence-informed’ werken en hoe je dan op die manier kunt werken. | 2018
Pedagoog Pedro De Bruyckere levert met ‘Klaskit’ een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden. | 2017
Op basis van een regionaal onderzoek wordt een beeld geschetst van afstandsleren in de Achterhoek tijdens de intelligente lockdown die als gevolg van de coronacrisis werd ingesteld in het voorjaar van 2020. Zowel het afstandsleren in onderwijsinstellingen als het afstandsleren op de werkvloer wordt onder de loep genomen. | 2020
In dit document kijken we terug op het eerste jaar van de werkplaats, de gestelde doelen, de realisatie van de doelstellingen en de opbrengsten van het afgelopen schooljaar.
Op donderdag 28 januari 2021 vond de eerste bijeenkomst van de Kennistafel Gepersonaliseerd Leren met ict plaats. De deelnemers werken samen toe naar een gezamenlijke kennisagenda die inzichtelijk maakt wat de belangrijkste kennisvragen zijn op het gebied van gepersonaliseerd leren met ict, wat er al aan kennis bestaat, hoe dit toegankelijk gemaakt kan worden en welk aanvullend onderzoek er nodig is. | 2021
Op de website van de Education Endowment Foundation is een schat aan evedince-based informatie te vinden om scholen en ouders te ondersteunen. Zo zijn er duidelijke en bruikbare aanbevelingen voor leerkrachten te vinden, maar ook tools om de onderwijspraktijk te verbeteren. Neem snel een kijkje!
In het po willen steeds meer scholen en schoolbesturen aan de slag met kennis uit (praktijkgericht) onderzoek. Zo kunnen ze de kwaliteit van hun onderwijs verbeteren. Om scholen en besturen op weg te helpen met evidence-informed onderwijs, is er nu de praktische startnotitie ‘Sleutels voor evidence-informed werken’.
Er is al veel kennis beschikbaar over hoe je gelijke onderwijskansen kunt bevorderen, en hier komen
steeds nieuwe inzichten bij. De scholen die betrokken zijn bij de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam boeken successen met het toepassen van deze inzichten en helpen ook om nieuwe kennis te verwerven. | 2020
Met de publicatie Vier jaar samen onderzoeken in portretten, uitgebracht voor de conferentie van 6 oktober 2020, blikt de WOU terug op vier jaar werkplaatsen. | 2020
Script! is een online platform voor het delen van onderzoeksresultaten. Deze openbare website maakt onderwijsonderzoek breed toegankelijk. Script! is een uniek initiatief van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs in samenwerking met diverse lerarenopleidingen.