Kindcentrum Snijders in Rijswijk heeft de specifieke expertise van academische leraren nodig, vindt directeur Ivan Trouwborst. Trouwborst vindt dat een toekomstgerichte organisatie niet kan zonder onderzoek. |2020
De Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland doen enorm veel goede, inspirerende dingen. Dit document laat de meerwaarde van het opleiden in school inzien aan de hand van ervaringen van verschillende personen die allemaal op hun eigen manier verbonden zijn met de Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland.
De Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren (OOL), een gezelschap van zo’n twintig OOL-experts uit wetenschap en praktijk, verzamelt kennis en goede praktijken over onderzoekend en ontwerpend leren met het doel deze te ontsluiten en breed te delen met het onderwijsveld. Juliette Walma van der Molen, hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek (Universiteit Twente), is inhoudelijk voorzitter van deze kennistafel. “We entameren geen nieuw onderzoek, maar we gaan op zoek naar wat er al bekend is over wat werkt.”
Binnen de pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek werken basisscholen, hogescholen en universiteiten vanuit een gelijkwaardige positie aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Deze praktijkillustratie brengt de werkwijze van de Werkplaats POINT Tilburg in beeld | 2017
De Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht is zo opgezet dat er op alle niveaus van samenwerking een gelijkwaardige positie is tussen de partners en dat alle partners en hun belangen op elk niveau zijn vertegenwoordigd. Deze praktijkillustratie geeft een overzicht van de rollen en taakverdeling binnen de verschillende teams en groepen in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht | 2017
Wat zijn de grenzen van de zorg die wij leerlingen in de klas kunnen geven? Die vraag staat centraal in het praktijkonderzoek dat basisschool De Boomgaard in Utrecht uitvoert in het kader van de pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Utrecht. Directeur Nicole Verdier vertelt over het onderzoek en over haar rol als directeur hierbij. “Mijn grootste uitdaging is om de uitkomsten van het onderzoek breder te trekken dan alleen onze school.” | 2018
In dit rapport van de KPC groep worden acht academische opleidingsscholen voor voortgezet onderwijs geportretteerd en de rol van de schoolleiding in het realiseren van een onderzoeksklimaat besproken | 2013
De kwaliteit van het onderwijs verbeteren en een onderzoekende houding van leerkrachten waarderen en bevorderen. Dat zijn de twee belangrijkste doelstellingen ven het ResearchLab van de Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (SCOH), dat begin 2019 van start is gegaan. Stafmedewerker onderwijs Natalie van der Veen is de projectleider van het ResearchLab. “We willen weten wat werkt en op basis daarvan de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren.” | 2020
Drie kennisinstellingen (UvA, HvA, Kohnstamm Instituut) en drie Amsterdamse schoolbesturen (ASKO, STAIJ en Sirius) begonnen in 2016 met de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) . Sindsdien is er een effectieve netwerkorganisatie opgebouwd waarin deze partners samen praktijkonderzoek uitvoeren. De opbrengsten van de onderzoeken dragen bij aan de kwaliteit van het onderwijs van de deelnemende scholen. Erna van Hest is vanaf het begin algemeen coördinator van de WOA | 2020
De Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam is zo opgezet dat er op alle niveaus van samenwerking een gelijkwaardige positie is tussen de partners en dat alle partners en hun belangen op elk niveau zijn vertegenwoordigd. Deze praktijkillustratie geeft een overzicht van de rollen en taakverdeling binnen de verschillende teams en groepen in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam | 2017