Zoek in kennisbank

Types
33 resultaten
Praktijkvoorbeelden

Op onderzoek uit

De VO-raad volgt drie scholen die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken en kijkt mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten.

Praktijkvoorbeelden

Eerst de structuur, dan de cultuur – kennisgedreven werken bij het Openbaar Onderwijs Groningen

Portret van het Openbaar Onderwijs Groningen, uit de serie ‘Op onderzoek uit: drie scholen op weg naar meer kennisgedreven werken’ van de VO-raad.

Praktijkvoorbeelden

Coaching als vliegwiel – kennisgedreven werken op het Dr. Mollercollege

Portret van het Dr. Mollercollege, uit de serie ‘Op onderzoek uit: drie scholen op weg naar meer kennisgedreven werken’ van de VO-raad.

Praktijkvoorbeelden

Verder komen door vertraging – kennisgedreven werken op het Citadel College

Portret van het Citadel College, uit de serie ‘Op onderzoek uit: drie scholen op weg naar meer kennisgedreven werken’ van de VO-raad.

Praktijkvoorbeelden

Interview | POINT: olievlek in Brabant

Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent, ofwel: POINT. In Noord-Brabant, maar ook in de wereld van onderwijsonderzoek, is het inmiddels een begrip. Na de oprichting van de eerste Werkplaats Onderwijsonderzoek POINT 013 in Tilburg in 2016, is dit schooljaar ook POINT 040 in Eindhoven van start gegaan. POINT 073 – in Den Bosch – is in ontwikkeling. Anouke Bakx stond als wetenschapper aan de wieg van de eerste POINT-werkplaats en is ook nu nog nauw betrokken bij de ontwikkelingen. | 2021

Praktijkvoorbeelden

De academische leraar

Schoolbesturen en scholen zien in toenemende mate de meerwaarde van de academisch geschoolde leraar. Maar hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? | 2020

Praktijkvoorbeelden

Beter onderwijs door onderzoeksmatig werken: De rol van de onderzoekscoördinator

Het toepassen van wetenschappelijke kennis en het zelf doen van onderzoek kan scholen onderbouwing geven voor lastige keuzes die zij moeten maken. Aan het woord is Anje Ros, lector Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Drie onderzoekscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs vertellen over de praktijk: wat houdt hun functie in? En welke uitdagingen zien zij voor de toekomst? | 2020

Praktijkvoorbeelden

Scherp aan de wind durven varen

Kindcentrum Snijders in Rijswijk heeft de specifieke expertise van academische leraren nodig, vindt directeur Ivan Trouwborst. Trouwborst vindt dat een toekomstgerichte organisatie niet kan zonder onderzoek. |2020

Praktijkvoorbeelden

Samen opleiden; een cadeau voor iedereen

De Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland doen enorm veel goede, inspirerende dingen. Dit document laat de meerwaarde van het opleiden in school inzien aan de hand van ervaringen van verschillende personen die allemaal op hun eigen manier verbonden zijn met de Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland.

Praktijkvoorbeelden

Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren is op zoek naar wat werkt

De Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren (OOL), een gezelschap van zo’n twintig OOL-experts uit wetenschap en praktijk, verzamelt kennis en goede praktijken over onderzoekend en ontwerpend leren met het doel deze te ontsluiten en breed te delen met het onderwijsveld. Juliette Walma van der Molen, hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek (Universiteit Twente), is inhoudelijk voorzitter van deze kennistafel. “We entameren geen nieuw onderzoek, maar we gaan op zoek naar wat er al bekend is over wat werkt.”