Zoek in kennisbank

Types
57 resultaten
Publicaties & links

Samenwerkend leren biedt alle leerlingen succesmomenten

‘Samenwerken’ moet kinderen worden aangeleerd en het vraagt om stap voor stap begeleiding. Samenwerkend leren is een onderdeel van het programma Success for All. Interview met Marij Veldman (coördinator van de OK-werkplaats) over het succes van deze werkwijze. | 2021

Publicaties & links

Leer ze lezen

Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang van onder meer leesmotivatie, leesstrategieën en thematisch leesonderwijs. | 2021

Publicaties & links

Op de schouders van reuzen

Op de schouders van reuzen: Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. 24 wetenschappelijke kernartikelen vertaald naar de dagelijkse lespraktijk. | 2019

Publicaties & links

Lerend onderwijs voor een lerend Nederland

De ontwikkelagenda bevat de plannen van de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen en VSNU voor het verbeteren van de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs door onderwijs en onderzoek nog beter met elkaar te verbinden. | 2019

Publicaties & links

Ontwerpen van leerinterventies op een evidence informed manier

In deze blog van Paul Kirschner legt hij expliciet uit wat we bedoelen met die wetenschappelijk kant van ‘evidence-informed’ werken en hoe je dan op die manier kunt werken. | 2018

Publicaties & links

Klaskit – tools voor topleraren

Pedagoog Pedro De Bruyckere levert met ‘Klaskit’ een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden. | 2017

Publicaties & links

Het nieuwe leren in de Achterhoek

Op basis van een regionaal onderzoek wordt een beeld geschetst van afstandsleren in de Achterhoek tijdens de intelligente lockdown die als gevolg van de coronacrisis werd ingesteld in het voorjaar van 2020. Zowel het afstandsleren in onderwijsinstellingen als het afstandsleren op de werkvloer wordt onder de loep genomen. | 2020

Publicaties & links

Jaarverslag POINT 013 2.0

In dit document kijken we terug op het eerste jaar van de werkplaats, de gestelde doelen, de realisatie van de doelstellingen en de opbrengsten van het afgelopen schooljaar.

Publicaties & links

Verslag Startbijeenkomst Kennistafel Gepersonaliseerd Leren met ict

Op donderdag 28 januari 2021 vond de eerste bijeenkomst van de Kennistafel Gepersonaliseerd Leren met ict plaats. De deelnemers werken samen toe naar een gezamenlijke kennisagenda die inzichtelijk maakt wat de belangrijkste kennisvragen zijn op het gebied van gepersonaliseerd leren met ict, wat er al aan kennis bestaat, hoe dit toegankelijk gemaakt kan worden en welk aanvullend onderzoek er nodig is. | 2021

Publicaties & links

Education Endowment Foundation

Op de website van de Education Endowment Foundation is een schat aan evedince-based informatie te vinden om scholen en ouders te ondersteunen. Zo zijn er duidelijke en bruikbare aanbevelingen voor leerkrachten te vinden, maar ook tools om de onderwijspraktijk te verbeteren. Neem snel een kijkje!