Zoek in kennisbank

Types
46 resultaten
Publicaties & links

Gelijke kansen voor elk kind

Er is al veel kennis beschikbaar over hoe je gelijke onderwijskansen kunt bevorderen, en hier komen
steeds nieuwe inzichten bij. De scholen die betrokken zijn bij de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam boeken successen met het toepassen van deze inzichten en helpen ook om nieuwe kennis te verwerven. | 2020

Publicaties & links

Vier jaar samen onderzoeken in portretten

Met de publicatie Vier jaar samen onderzoeken in portretten, uitgebracht voor de conferentie van 6 oktober 2020, blikt de WOU terug op vier jaar werkplaatsen. | 2020

Publicaties & links

Script!

Script! is een online platform voor het delen van onderzoeksresultaten. Deze openbare website maakt onderwijsonderzoek breed toegankelijk. Script! is een uniek initiatief van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs in samenwerking met diverse lerarenopleidingen.

Publicaties & links

Leren van gedrag

Omgaan met moeilijk (verstaanbaar) gedrag van leerlingen in de klas is een van de uitdagingen waar onderwijsprofessional voor staan. Deze website wil een wegwijzer zijn naar onderzoek op het gebied van gedrag en vooral ook de toepassing daarvan in de praktijk. Deze site en de beschreven activiteiten vallen onder het thema gedrag en passend onderwijs van het NRO.

Publicaties & links

Onderzoekswerkplaats: Waar wetenschap en praktijk samenkomen

Een vorm van professionalisering waar schoolbesturen steeds vaker voor kiezen is deelname aan een onderwijsonderzoekswerkplaats. Daarin werken leraren, onderzoekers en lerarenopleiders/ pabodocenten op gelijkwaardige basis samen aan onderzoek. Professionalisering, kennisontwikkeling en kennisdeling gaan op deze manier hand in hand. | 2020

Publicaties & links

Onderzoek de school in!

Leerkrachten en onderzoekers slaan steeds vaker de handen ineen om een vraagstuk vanuit een school te onderzoeken wat kan leiden tot duurzame schoolontwikkelingen. Hiervoor is naast een onderzoekende leerkracht ook betrokkenheid van het hele schoolteam nodig. Hoe stimuleer je schoolbrede leerkrachtenbetrokkenheid bij praktijkgericht onderzoek? | 2020

Publicaties & links

Bevorderen van een onderzoekscultuur

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, draait om de vraag onder welke condities leraren loskomen van de waan van de dag en onderzoekend stilstaan bij wat onderwijsontwikkelingen betekenen voor de eigen onderwijspraktijk. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

De leraar-onderzoeker

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, gaat dieper in op de relatief nieuwe rol van de leraar-onderzoeker. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

Teacher educators becoming research active

Deze publicatie geeft een kort overzicht van de opleiding en het beroepsleven van lerarenopleiders in de Nederland. Opmerkelijk is dat ondanks het feit dat de lerarenopleiders in zeer verschillende systemen en contexten werken, de verhalen een beeld geven van meer overeenkomsten dan verschillen. | 2017

Publicaties & links

Interactieve canvas | Werkplaatsen Onderwijsonderzoek

De pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO (2016-2019) heeft op basis van de ervaringen van de 3 werkplaatsen, de monitor en literatuuronderzoek een aantal werkbare principes op een rij gezet. Dit heeft geresulteerd in een viertal interactieve canvassen: Een overkoepelend canvas met werkbare principes en achtergrondtekst en drie canvassen met illustraties vanuit de werkplaatsen WOU, WOA en POINT – Tilburg (canvas volgt). | 2020