Zoek in kennisbank

Types
11 resultaten
Instrumenten

Leeromgeving Onderzoekscultuur

De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur ondersteunt scholen en schoolbesturen in het po, vo en mbo om evidence-informed te werken aan schoolontwikkeling.

Publicaties & links

Doorloopjes

De website doorloopjes.nl helpt leraren het onderwijs te verbeteren. ‘Doorloopjes’ is gebaseerd op het beste onderzoek ter wereld. Ieder Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen.

Instrumenten

Webtool | OnderWijs met Kennis

OnderWijs met Kennis helpt leraren bij het zoeken, selecteren, beoordelen en toepassen van kennis ter verbetering van de eigen onderwijspraktijk. Met deze webtool kunnen leraren hun competenties hierin vergroten, daardoor meer onderbouwde onderwijskundige keuzes maken en hun onderzoekende houding versterken.

Instrumenten

Schoolfie | Zelfevaluatie-instrument

De Schoolfie is een zelfevaluatie-instrument waarmee gemeten kan worden in hoeverre er een onderzoekende houding in de school is, in hoeverre er een gedeelde visie is op kwaliteit en of docenten samenwerken aan schoolontwikkeling. Het is het meest waardevol als de Schoolfie door mensen met verschillende functies wordt ingevuld, bijvoorbeeld schoolleiders, teamleiders en docenten. Aan de hand van de resultaten is het zinvol om met elkaar in gesprek te gaan en ontwikkelpunten vast te stellen.

Instrumenten

VSLS-reflectietool | Samenwerken

Samenwerken met verschillende partners is complex. Deze tool stelt samenwerkingspartners in staat te reflecteren op de huidige samenwerking, te bepalen waar extra aandacht of interventies nodig zijn en samen afspraken te maken over hoe nu verder. De tool kan op alle niveaus van de samenwerking ingezet worden. Het is echter geen blauwdruk. Bepaal zelf welk onderdeel past en wanneer. Om aan te geven hoe het zou kunnen, zijn hier enkele suggesties uitgewerkt. Maar onthoud, het kan ook anders.

Instrumenten

Online loket | Kennisrotonde

De Kennisrotonde is het online loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Iedereen die werkt in of nabij de onderwijspraktijk van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs of een lerarenopleiding, kan vragen stellen. Deze vragen beantwoordt de Kennisrotonde met wetenschappelijk gefundeerde inzichten over wat wel en wat niet werkt.

Instrumenten

Zelfevaluatietool | Voorwaarden voor zelfgestuurd leren basisonderwijs

Door het invullen van deze zelfevaluatietool komen belangrijke voorwaarden voor zelfgestuurd leren bij basisschoolleerlingen in beeld. Het doel van deze tool is om als team in gesprek te raken over de stand van zaken, visie en implementatie van zelfsturing bij leerlingen; het is dus geen beoordelingsinstrument. De tool bestaat uit drie delen: 1) De doorgaande lijn binnen het team en de schoolorganisatie. 2) De rol van de leraar bij een individueel kindgesprek. 3) De rol van de leraar in de klas.

Publicaties & links

Meesterschap | Vierfasen model voor begeleiden van praktijkgericht onderwijsonderzoek

In het NRO-project TALENTontwikkeling werkten de leerkrachten van basisschool Het Talent in Lent samen in vier teams en werden hierbij begeleid door onderzoekers van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit. Het doel van dit project was om een model te ontwikkelen met richtlijnen voor begeleiders om basisschoolleerkrachten te leren praktijkgericht onderzoek te doen: het Meesterschapmodel. Download hier het model, de eindrapportage, begeleidingsmaterialen ter ondersteuning voor de begeleiding van basisschoolleerkrachten bij het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en tot slot de werkmap met lesmaterialen voortgekomen uit het praktijkgericht onderzoek | 2018

Instrumenten

Dialooginstrument | Onderzoekende scholen

Dit dialooginstrument is bedoeld voor groepen leraren binnen een team die samenwerken aan het verbeteren van onderwijs op een specifiek thema (zoals werkgroepen, projectgroepen, leerteams, vakgroepen, PLG’s) en die meer diepgang in de dialoog willen brengen.

Instrumenten

Werkmodel | Samen bouwen aan schoolontwikkeling

Deze handreiking geeft de belangrijkste bevindingen weer uit de literatuurstudie van de Universiteit Utrecht en onderzoeks- en adviesbureau Oberon naar onderzoekssamenwerking gericht op schoolontwikkeling. De uitkomsten zijn samengevat in een werkmodel. Het model beschrijft de verschillende actoren die in onderzoekssamenwerking – scholen, universiteiten en hogescholen, externe bureaus – kunnen samenkomen. Bekijk ook de bijbehorende literatuurstudie en good practices | 2018