Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren is op zoek naar wat werkt

De Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren (OOL), een gezelschap van zo’n twintig OOL-experts uit wetenschap en praktijk, verzamelt kennis en goede praktijken over onderzoekend en ontwerpend leren met het doel deze te ontsluiten en breed te delen met het onderwijsveld. Juliette Walma van der Molen, hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek (Universiteit Twente), is inhoudelijk voorzitter van deze kennistafel. “We entameren geen nieuw onderzoek, maar we gaan op zoek naar wat er al bekend is over wat werkt.”

Gerelateerde items

Praktijkvoorbeelden

Opbrengsten van de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend leren

Met gepaste trots lanceert de Kennistafel ‘Onderzoekend en Ontwerpend leren’ de website ‘Weten Wat Werkt bij leren ontdekken’, waar je een schat aan informatie aantreft over onderzoekend en ontwerpend leren (OOL). Het is het sluitstuk van een inspirerend en productief jaar waarin ruim dertig onderzoekers en professionals uit de onderwijspraktijk beschikbare (praktijk)kennis over OOL hebben samengebracht en ontsloten met het doel dat die kennis beter wordt benut. Het resultaat mag er zijn, vinden de voorzitter van de kennistafel Juliette Walma van der Molen en deelnemer Xander Roels.

Praktijkvoorbeelden

Kennistafel verbetert effectiviteit leesonderwijs

De Kennistafel ‘Effectief leesonderwijs’ bestaat uit zo’n dertig onderzoekers en professionals uit primair en voortgezet onderwijs die zich samen buigen over de vraag hoe de kwaliteit en de effectiviteit van het leesonderwijs kunnen worden verbeterd. Drie van hen vertellen vanuit hun eigen perspectief over het belang en de activiteiten van deze Kennistafel: Femke Scheltinga, Betty van Dam en Sharon Martens.

Praktijkvoorbeelden

“Onderzoeksmatig werken is a way of life”

In dit portret vertelt Angela Horsten hoe zij als waarnemend bestuurder en directeur Onderwijs & Kwaliteit bij SALTO Eindhoven met hart en ziel stimuleerde zodat de SALTO-scholen onderzoeksmatiger gingen werken, waarmee ze de basis legde voor een onderzoekscultuur in de organisatie. “Ik streef in mijn werk altijd naar gefundeerde activiteiten en interventies. Dat impliceert een onderzoeksmatige manier van werken, want de onderzoeksmatige component is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs.” | 2021

Praktijkvoorbeelden

Blogs over evidence informed werken in de praktijk

Verzameling van blogs over evidence informed werken in de praktijk.