De taalvaardigheid van leerlingen in po en vo staat meer dan ooit in de belangstelling, en steeds meer scholen maken werk van versterking van hun taalonderwijs. Vanuit de Kennistafel Effectief Leesonderwijs – een initiatief de PO-Raad, VO-raad en het NRO – stimuleren en organiseren we de wisselwerking tussen kennis over effectief leesonderwijs en het voor scholen toepasbaar maken van deze kennis.
Op woensdag 11 december organiseert de Kennistafel Effectief Leesonderwijs van 16.00-19.30 uur een bijeenkomst in Utrecht (Pouwer College) voor professionals, waar we in gesprek gaan over twee onderwerpen die volop in de belangstelling staan: de kwaliteit van leermiddelen taal én de ontwikkeling van een expertisepunt taal. We hebben jou nodig om te horen wat we op deze terreinen moeten ontwikkelen. Meld je aan en denk en praat mee!
We starten de bijeenkomst met een opening door Mirjam Snel, voorzitter van de Kennistafel effectief leesonderwijs. Vervolgens staan twee interactieve sessies op het programma:
Er is bij scholen en educatieve uitgevers behoefte aan houvast bij het selecteren en ontwikkelen van kwalitatief goed leermateriaal dat gebaseerd is op kennis uit de wetenschap en de onderwijspraktijk. Om die reden is een werkgroep van de Kennistafel bezig om een Kwaliteitskader Taal voor leermiddelen te ontwikkelen (zie Kwaliteitskader Taal voor leermiddelen in de maak). De werkgroep onder leiding van prof. dr. Yra van Dijk wil het kwaliteitskader graag optimaal afstemmen op wat nodig en passend is voor professionals in het onderwijs. Daarom nodigen we leraren en docenten uit het primair en voortgezet onderwijs van harte uit om feedback te geven op het inmiddels ontwikkelde conceptkwaliteitskader.
De Kennistafel voert een verkenning uit in opdracht van het ministerie van OCW, om een advies aan te leveren voor een Expertisepunt taal. Een expertisepunt heeft als doel om scholen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun taak om de taalvaardigheid van leerlingen te versterken. De afgelopen maanden is gesproken met stakeholders in het veld en tientallen professionals van scholen in po en vo. Graag gaan we vanuit de bevindingen uit die gesprekken aan de slag met een brede groep professionals in en rond het onderwijs, om concreet te maken in welke taken, producten en diensten een expertisepunt taal zou kunnen voorzien. Daarmee werken we met elkaar toe naar onderdelen voor een breed gedragen advies.
Het programma ziet er als volgt uit:
Vanaf 15.30 uur | Inloop |
16.00 uur | Welkom! Opening door Mirjam Snel, toelichting op de context van de twee programmaonderdelen |
16.30 uur | Interactieve sessie, ronde 1: nadere informatie over het kwaliteitskader of expertisepunt taal deel één van de gespreksronde in tafelgroepen |
17.30 uur | Pauze met warme maaltijd, waarna wissel van groepen |
18.15 uur | Interactieve sessie, ronde 2: nadere informatie over het kwaliteitskader of expertisepunt taal deel twee van de gespreksronde in tafelgroepen |
19.15 uur | Plenaire afsluiting |
Vanaf 19.30 uur | Borrel & netwerken |
Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via dit formulier.
De Kennistafel Effectief Leesonderwijs is een initiatief van de PO-Raad, VO-raad en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), en brengt uitwisseling tot stand tussen wetenschappelijke onderzoekers van hogescholen en universiteiten en mensen uit de praktijk: leerkrachten, schoolleiders, bestuurders en deskundigen van organisaties daaromheen. In het samenbrengen van die geledingen zitten twee bewegingen. Aan de ene kant is van alles bekend over leesonderwijs: daar is immers heel veel onderzoek naar gedaan. Maar die kennis heeft niet altijd zijn weg gevonden naar de praktijk. Een van onze doelen is dan ook om die beweging, van wetenschap naar praktijk, soepeler te laten verlopen, en voor de vertaalslag te zorgen die op een school nodig is. Zie hiervoor bijvoorbeeld de Kwaliteitswaaier Effectief Leesonderwijs. Daarnaast is er de omgekeerde beweging: van onderwijspraktijk naar de wetenschap. Er leven bij scholen, maar ook op sectorniveau, veel vragen. Bijvoorbeeld over het kiezen van een lees- en schrijfmethode, het inrichten van het leesonderwijs in het algemeen, of over motivatieproblemen bij leerlingen. Met elkaar gaan we in de Kennistafel na wat die vragen voor het wetenschappelijk onderzoek zouden kunnen betekenen.