Hoe is leesonderwijs bij jou op school georganiseerd? Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Tijdens de Avond van de leraar over Effectief Leesonderwijs – dinsdag 18 april vanaf 20.00 uur bij Lindenberg Cultuurhuis te Nijmegen en online te volgen – doe je inspiratie op en ontvang je handvatten om het leesonderwijs op jouw school (verder) vorm te geven.
De resultaten van het PISA-onderzoek (2018) liegen er niet om: de leesvaardigheid in Nederland is hard achteruit gegaan. 25% van de vijftienjarigen loopt het risico om als laaggeletterde het onderwijs te verlaten. Hoe is dit te verklaren? En, belangrijker nog, hoe kunnen wij samen het tij keren? Tijdens deze avond doe je inspiratie op over hoe andere scholen hun leesonderwijs op een effectieve manier aanpakken en krijg je over informatie uit de laatste onderzoeken over effectief leesonderwijs. Je gaat met praktische handvatten naar huis, waarmee je de volgende dag (verder) aan de slag kan met effectief leesonderwijs op jouw school.
Tijdens de Avond van de Leraar, georganiseerd door het Lerarencollectief i.s.m. de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, krijg je inzicht in theorie achter effectief leesonderwijs én duiken we de praktijk in. Dit doen we tijdens twee gespreksrondes, waarin jij als deelnemer van harte uitgenodigd bent om deel te nemen aan het gesprek.
20.00 – 20.10 uur Opening
20.10 – 20.55 uur Gespreksronde 1: Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen
20.55 – 21.05 uur Intermezzo: Boek voor Nederlands
21.05 – 20.50 uur Gespreksronde 2: De leraar als voorbeeldfunctie
21.50 – 22.00 uur Afsluiting
Ronde 1. Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen
De kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen bestaat uit een kaart voor leraren, leesdeskundige(n), schoolleider en bestuurder. Deze kaarten beschrijven wat effectief leesonderwijs betekent voor de vier verschillende rollen in het onderwijs en kunnen niet los van elkaar worden gezien. Juist het benutten van de verbinding tussen en de samenhang van de kaarten maakt leesonderwijs effectief. Wij gaan in gesprek met de ontwikkelaar van deze kwaliteitswaaier, Mirjam Snel en leerkrachten Anja Kruithof en Eline Klaassen.
Ronde 2. De leraar als voorbeeldfunctie
Een school vol leraren die passievol zijn over lezen en leesonderwijs én zelf veel lezen vormt een onmisbare schakel om kinderen in contact te brengen met boeken en verhalen. Hoe vervul je als leraar die voorbeeldfunctie? En wat is hiervoor nodig binnen de schoolorganisatie? We gaan hierover in gesprek met Naomi Smits (online) en andere gasten. (wordt nader bekend gemaakt)
Gasten
Mirjam Snel, Anja Kruifhof, Eline Klaasen, Naomi Smits, Steven Stavast en anderen.
Dagvoorzitters
Bart Staijen en Sharon Martens
Wanneer: Dinsdag 18 april 2023
Tijd: 20.00 – 22.00 uur
Waar: Lindenberg Cultuurhuis te Nijmegen, parkeren kan in naastgelegen parkeergarage ‘Kelfkensbos’ (0,50 euro per uur). Het theater is op 15 min. loopafstand van Nijmegen CS.
Online: Je ontvangt een week van tevoren een link waarmee je de avond digitaal kunt volgen
Voor wie: Leraren in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs, leesdeskundigen en -specialisten, onderwijsondersteunend personeel, schoolleiders en bestuurders
Kosten: Er zijn geen kosten aan deze avond verbonden
Aanmelden: is verplicht en doe je via het formulier op deze pagina | vol = vol