LEF Kennis Café #1: De kracht van samen optrekken

LEF Kennis Café: waar onderwijsonderzoek en de praktijk samenkomen

Tijdens deze eerste bijeenkomst van het LEF Kennis Café gaat men, aan de hand van twee actuele praktijkvoorbeelden van de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden, in gesprek over hoe de werkvelden van onderwijs en onderzoek elkaar kunnen vinden en versterken.

Ben jij nieuwsgierig naar wat jij als onderwijsprofessional kan bijdragen aan onderzoek, of ben jij onderzoeker en benieuwd hoe jouw onderzoek van waarde kan zijn voor collega’s op de werkvloer? Dan is deze serie gesprekken bedoeld voor jou! Je kunt je hier aanmelden. 

Gastsprekers

  1. Janneke Hagenaar en Marieke van Ierschot van onderzoek ‘Hoofd, Schouders, Knie en Taal’  (Hogeschool Leiden)Samen optrekken in een praktijkgemeenschap
    Hoe kun je de fysieke ruimte waarin kinderen spelen, inzetten voor hun taalontwikkeling? Het onderzoek ‘Hoofd, Schouders, Knie en Taal’ verbindt zich met de praktijk in het kleuteronderwijs en in de kinderopvang om hier een antwoord op te krijgen. Kleuterleerkrachten of pedagogisch professionals werken samen met onderzoekers in praktijkgemeenschappen (communities of practice) om hierover met en van elkaar te leren en gedurende een periode met elkaar op te trekken.
    Wat is het belang van samen optrekken in een praktijkgemeenschap? Janneke Hagenaar en Marieke van Ierschot zijn beide expert op het jonge kind en onderzoekers bij het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind op de Hogeschool Leiden. Ze dragen bij aan het promotieonderzoek ‘Hoofd, schouders, knie en taal’ van Jannette Prins (taalkundige en expert jonge kind bij Thomas More Hogeschool). Ze nemen je tijdens het Kennis Café mee in het werken met praktijkgemeenschappen en delen graag hun ervaringen.
  2. Lotte van Rijn van ‘The Teacher Project’ (Universiteit Leiden)In veel wetenschappelijk onderzoek wordt het expert-perspectief van leerkrachten nog niet meegenomen, terwijl leerkrachten dé experts zijn op het gebied van het sociale welzijn van kinderen in de klas. Het doel van het Teacher project is om jouw perspectief als leerkracht in kaart te brengen en samen met wetenschappelijke kennis te vergelijken en integreren! Lotte en haar collega’s hopen met dit project het onderwijs en de wetenschap dichter bij elkaar te brengen.

Meer informatie en aanmelden is op deze pagina te vinden.