In de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) ontwikkelde OBS Polygoon in Almere, samen met andere scholen en een onderzoeker de meertalige aanpak ‘Kans in Taal’. Kern van de aanpak is dat de thuistaal van ouders en kinderen wordt ingezet bij het taalleesonderwijs en dat de ouders daarbij een actieve rol vervullen. “Wij kiezen ervoor om de thuistaal van de kinderen geen beperking, maar juist een kracht te laten zijn”, aldus directeur van de school Marjan Prent.
De aanpak Kans in Taal is gebaseerd op ‘translanguaging’. Volgens deze theorie leren kinderen nieuwe woorden beter als je voortbouwt op wat zij weten in hun thuistaal. “Deze theorie sprak ons aan, omdat wij een zeer diverse schoolpopulatie hebben met veel verschillende nationaliteiten en thuistalen”, vertelt Marjan, die samen met een aantal teamleden van haar school deelnam aan de WOA. “We hebben gedurende het project op onze school een leerteam ‘meertaligheid’ gevormd en zijn hiermee aan de slag gegaan. Op school deden we ervaringen op en in de werkplaats deelden we kennis en ervaringen met de andere scholen. We hebben het als heel waardevol ervaren om op die manier samen een aanpak te ontwikkelen. Het was echt een verrijking om dat in werkplaatsverband te doen.”
Lees hier het hele interview.