Evidence-informed werken. Wat levert dit op voor onderwijsontwikkeling op jouw school? Tijdens de digitale werkconferentie, georganiseerd door Platform Samen Onderzoeken, PO-Raad en NRO op 2 februari 2022, ontdek je niet alleen wat deze werkwijze inhoudt en oplevert, maar ga je onderzoeksmatig zelf aan de slag met deze praktijkaanpak.
De werkconferentie start met de lancering van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ vanuit het NRO over evidence-informed werken. Deze leidraad is de rode draad van deze werkconferentie. De auteurs[1] van de leidraad laten je op praktische wijze kennismaken met de zes aanbevelingen uit deze leidraad.
Met de aanbevelingen uit de literatuur ga je vervolgens met elkaar in dialoog en aan de slag, waarbij de focus ligt op het onderzoeksmatig en cyclisch werken aan onderwijsverbetering. Hier kan ook aandacht zijn voor de eigen NPO aanpakken in de scholen van de deelnemers. Je ontvangt handvatten om de school als lerende organisatie verder te versterken, waarin geleerd wordt van elkaar, van kennis uit onderzoek en van expertise buiten de school. Thema’s als het bevorderen van een onderzoekende houding, samenwerking tussen leraren, het benutten van alle kennis en expertise, gespreid leiderschap komen aan de orde. Op de werkconferentie zijn (praktijk)experts aanwezig die op basis van jouw vragen en die van anderen hun kennis inbrengen.
14.00 – 14.10 uur | Welkom en lancering leidraad, ‘Werken aan onderwijsverbetering’ |
14.10 – 14.35 uur | Onderzoeksmatig en cyclisch werken aan onderwijsverbetering |
14.35 – 15.00 uur | Om tafel |
15.00 – 15.15 uur | Pauze |
15.15 – 15.50 uur | Aan de slag! |
15.50 – 16.00 uur | Netwerkcarrousel |
16.00 – 16.20 uur | Versterken onderzoekscultuur |
16.20 – 16.55 uur | Aan de slag! |
16.55 – 17.00 uur | Afronding & Netwerkcarrousel voor wie wil |
Wanneer: woensdag 2 februari 2022
Tijd: 14.00 uur – 17.00 uur
Waar: Online
Voor wie: Vanuit het primair onderwijs: schoolleiders, kartrekkers van onderwijsverbetering, zoals leerkrachten met een leidende rol bij vernieuwing. Onderzoekers nauw verbonden aan scholen/werkplaatsen
Kosten: Er zijn geen kosten verbonden aan deze werkconferentie
Aanmelden: is niet meer mogelijk
[1] Auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ zijn: Judith Amels, Anje Ros, Monique Volman, Miriam Stallaert en Yaëlle van de Stolpe