Op de conferentie onderwijsachterstanden van 12 februari 2020 presenteerden de 4 Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Gelijke Kansen PO zich aan het publiek. Deze Werkplaatsen maken een belangrijk onderdeel uit van het programma Onderwijsachterstandenbeleid (OAB). In de vier ‘Werkplaatsen Onderwijsonderzoek’ – verspreid over Nederland – werken basisscholen, hogescholen en universiteiten samen aan de verkleining van onderwijsachterstanden. Bestaande interventies worden onderzocht op hun effectiviteit, en doorontwikkeld of aangescherpt. De opgedane kennis wordt gedeeld met alle Nederlandse basisscholen.
Tijdens de presentatie op de conferentie werden de vier Werkplaatsen gepresenteerd aan het publiek:
Tijdens de presentatie maakten de vier Werkplaatsen zichtbaar waar ze als scholen/leraren-onderzoekers de komende vier jaar mee aan de slag gaan. Zo staan de interventies in de groep centraal, naast vergelijkend onderzoek naar hoe alle leerlingen van de deelnemende scholen zich ontwikkelen. Op inhoudelijk gebied heeft taal/lezen een belangrijke plek en is er aandacht voor leerkrachtverwachtingen en ouderbetrokkenheid.
Vanuit de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam sprak Dieneke Blikslager. Naast adjunct directeur staat zij ook voor de klas op de Sint Janschool in de wijk De Baarsjes. Op deze school gebruiken ze de thuistaal van kinderen om hen zelfvertrouwen te geven, onderwijsongelijkheid tegen te gaan en het onderwijs te verrijken met informatie over de verschillende culturen en gebruiken van kinderen. Blikslager vertelde over de werkwijze op hun school waarbij leraren, onderzoekers, studenten en soms zelfs ouders betrokken worden bij het praktijkgericht onderzoek. Zij vervolgde: “Handelingsgericht werken en de cyclus die erbij hoort is bij ons volledig ingebed in de schoolsystematiek. Het mooie is dat iedereen er gelukkig van wordt en de leerlingen soms zelf onderwerpen aandragen.” Voor scholen die zelf met praktijkgericht onderzoek aan de slag willen gaan zijn er volgens Blikslager drie randvoorwaarden: “Een goede schoolorganisatie, een onderzoekende houding van de directie en gedreven leraren.”
De succesfactoren voor een gelijkwaardige samenwerking tussen scholen – besturen – kenniscentra volgens Blikslager zijn:
Voor deze samenwerking op school binnen een werkplaats zijn de volgende randvoorwaarden van belang:
De Werkplaats Onderwijsonderzoek Gelijke Kansen Amsterdam heeft als looptijd 3 jaar en is als volgt opgezet:
De leraren en onderzoekers zien uit naar deze samenwerking, getuige de uitspraak: “Waardevol dat we elkaar vinden”.