Op 16 januari presenteren het NRO en Regieorgaan SIA de vier gehonoreerde SPRONG Educatief consortia. Zij gaan zich de komende vier jaar bezighouden met het verbinden van regionale samenwerkingsverbanden van leraren, lerarenopleiders en lectoren/onderzoekers met landelijke netwerken van lectoren/onderzoekers op belangrijke thema’s binnen het onderwijsonderzoek. Tegelijkertijd laten we zien hoe het SPRONG-programma, waar de consortia […]
Donderdag 29 januari is er een leer- en deelsessie van de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ICT in het primair onderwijs op 29 januari in iXperium Nijmegen. In deze sessie krijg je inspirerende presentaties, gaan we hands-on aan de slag en delen we de resultaten van de verschillenden iXperium designteams.
Op woensdag 5 februari 2020 is de eerste editie van de PO conferentie Provincie Utrecht (opvolger van de W&T Academie). De conferentie is een ontmoetingsplek voor leerkrachten in het basisonderwijs, pabo-docenten, schoolleiders en onderzoekers. Tijdens de conferentie slaan onderzoekers en leerkrachten de handen ineen. Leerkrachten presenteren innovatieve ‘good practices’ en praktijkgericht onderzoek. Onderzoekers presenteren hun […]
Steeds meer besturen hebben een eigen academie, kenniscentrum of ander platform om de professionalisering en kennisdeling binnen de organisatie een impuls te geven. Het landelijk Netwerk Huisacademies ondersteunt het delen van kennis en ervaring tussen academies. Er valt immers veel te leren van en met elkaar! Het netwerk heeft momenteel meer dan 50 leden uit […]
Wat kunt u doen om leerlingen met een onderwijsachterstand te helpen? Werkt het om vroegschoolse educatie, extra begeleiding, schakelklassen of zomerscholen in te zetten? Hoe kunt u de taalontwikkeling bevorderen, of ouders goed betrekken? Hoe gaan andere scholen hiermee om? En wat weten we uit onderzoek? Tijdens de conferentie kunt u kennisnemen van de nieuwste […]
Op 16 en 17 maart 2020 komen ruim 700 lerarenopleiders uit Nederland en Vlaanderen samen in Leeuwarden. Het thema Grensverleggend leraren opleiden staat dan centraal in bijdragen die worden ingedeeld in de categorieën Dialoog, Doen of Luisteren. Tijdens het Velon Congres 2020draait het om het opleiden voor de toekomst. Er wordt nadrukkelijk ingegaan op het […]
Op 16 en 17 maart 2020 komen ruim 700 lerarenopleiders uit Nederland en Vlaanderen samen in Leeuwarden. Het thema Grensverleggend leraren opleiden staat dan centraal in bijdragen die worden ingedeeld in de categorieën Dialoog, Doen of Luisteren. Tijdens het Velon Congres 2020draait het om het opleiden voor de toekomst. Er wordt nadrukkelijk ingegaan op het […]
Verder bouwen aan sterke verbindingen tussen onderwijs en onderzoek Op woensdag 25 maart 2020 van 13:00 – 17:00 uur met aansluitend een netwerkborrel bij het ROC Mondriaan, Den Haag, Koningin Marialaan 9 (vlakbij het Centraal Station) vindt de conferentie Kennisinfrastructuur plaats voor leraren, schoolleiders, schoolbestuurders, onderzoekers, onderwijsbegeleiders, onderwijsadviseurs en beleidsmakers. Tijdens deze conferentie draait het […]
Eapril cloud ‘Leadership in Education’ organiseert een symposium op 1 april 2020 te Windesheim in Almere van 13.00 – 16.15 uur. We nodigen u van harte uit voor deze middag. Door de complexe vraagstukken waar het onderwijs voor staat, is het steeds belangrijker dat leraren hun expertise blijven ontwikkelen en van elkaar leren binnen een […]
Deze bijeenkomst is verplaatst van 8 april naar 23 september. Naar verwachting is het programma grotendeels hetzelfde. Het kaartje blijft kaartje geldig voor researchED Arnhem/Nijmegen op de nieuwe datum! —————– In samenwerking met de PO-raad en het NRO verzorgt researchED Nederland regionale conferenties. Elke conferentie heeft een eigen thema, vastgesteld in overleg met onze regionale […]
Heeft u of wilt u een onderwijshub of broedplaats creëren? En welke betekenis heeft uw initiatief nu tijdens de intelligente lockdown? Neem dan deel aan de online startbijeenkomst ‘Netwerk met lef en liefde voor onderwijs’ op dinsdag 19 mei van 09.30-11.00 uur. Deze startbijeenkomst wordt geïnitieerd door het LEF en is in samenwerking met Operation […]
iXperium organiseert op 10 juni 2020 de derde kennisdeelbijeenkomst van de Onderzoekswerkplaats ‘Gepersonaliseerd leren met ICT’ Primair onderwijs. Ter voorbereiding vragen we om voor de eigen school te bedenken hoe afgelopen periode van onderwijs-online-op-afstand voor jullie was. Programma 14.45 uur Ontvangst (het programma start om 15 uur) 15.00 uur Introductie door Anne-Marieke van Loon en […]
De afgelopen weken hebben onderzoekers en scholen via een uitvraag van het NRO aangegeven welke corona-gerelateerde vragen er leven binnen het onderwijs. Wat zeggen deze vragen? Wat is de behoefte aan onderzoek naar (nieuwe) werkwijzen in het onderwijs op basis van de ervaring met afstandsonderwijs? En wat zegt dit over de aanpak van dit uit […]
In samenwerking met de PO-raad en het NRO verzorgt researchED Nederland regionale conferenties. Elke conferentie heeft een eigen thema, vastgesteld in overleg met onze regionale partners. In samenwerking met de partners Fluvius & Stichting De Basis vindt op 23 september de bijeenkomst plaatst plaats over het thema ‘Gelijke kansen’. Op de nationale researchED conferentie werd […]
In samenwerking met de PO-raad en het NRO verzorgt researchED Nederland regionale conferenties. Elke conferentie heeft een eigen thema, vastgesteld in overleg met onze regionale partners. In samenwerking met partner Signum De Basis vindt op 30 september de conferentie plaats plaats over het thema ‘Passend Onderwijs’. In 2020 wordt de invoering van het passend onderwijs […]
ResearchED Nederland, PO-raad en de NRO organiseren in samenwerking met OU en INNOVO voor de eerste keer de researchED conferentie in het zuiden en wel in Heerlen! Een aantal absolute topsprekers maakt hun opwachting en zij laten ons zien, waarom goede evidence informed didactiek nodig is om goed onderwijs te kunnen verzorgen. En dat geldt […]
In samenwerking met de PO-raad en het NRO verzorgt researchED Nederland regionale conferenties. Elke conferentie heeft een eigen thema, vastgesteld in overleg met onze regionale partners. Er is gekozen voor ‘Perspectief op leren’, omdat de dubbele betekenis van perspectief de nadruk legt op twee belangrijke doelstellingen van de bijeenkomst. Enerzijds gaat het om de verschillende […]
In samenwerking met de PO-raad en het NRO verzorgt researchED Nederland regionale conferenties. Elke conferentie heeft een eigen thema, vastgesteld in overleg met onze regionale partners. In samenwerking met de partners UvA, faculteit Onderwijskunde en de Academische Werkplaats Amsterdam vindt op 19 november de conferentie plaats over het thema ‘Kansen in de klas’. We willen […]
EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning) is een jaarlijkse conferentie voor onderwijsorganisaties en opleidingen. Op 25 november organiseert EAPRIL een online evenement over lesgeven in het (hoger) onderwijs in tijden van Covid-19. Meer lezen & aanmelden What? Online Event on “Teaching in (Higher) Education in the COVID-19 era” in collaboration with the FH Kufstein Tirol […]
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de PO-Raad hebben de handen ineengeslagen om een leergang Onderzoeksmatig leiderschap te ontwikkelen voor vooruitstrevende bestuurders. Bestuurders hebben een cruciale rol in het stimuleren van het gebruik van onderzoekskennis en bij een ‘evidence-informed’ manier van onderwijsverbetering in de school. Maar hoe stuurt u hier nu op als bestuurder? Hoe stimuleert […]
Op 20 januari 2021 organiseert de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict in het primair onderwijs een kennisdeelbijeenkomst. In een online sessie nemen we jullie mee in de resultaten van deze onderzoekswerkplaats. We gaan in gesprek met schoolleiders, leraren, onderzoekers en andere experts over gepersonaliseerd leren met ict. Hoe pak je een innovatietraject aan? Welke competenties […]
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de PO-Raad hebben de handen ineengeslagen om een leergang Onderzoeksmatig leiderschap te ontwikkelen voor vooruitstrevende bestuurders. Bestuurders hebben een cruciale rol in het stimuleren van het gebruik van onderzoekskennis en bij een ‘evidence-informed’ manier van onderwijsverbetering in de school. Maar hoe stuurt u hier nu op als bestuurder? Hoe stimuleert […]
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de PO-Raad hebben de handen ineengeslagen om een leergang Onderzoeksmatig leiderschap te ontwikkelen voor vooruitstrevende bestuurders. Bestuurders hebben een cruciale rol in het stimuleren van het gebruik van onderzoekskennis en bij een ‘evidence-informed’ manier van onderwijsverbetering in de school. Maar hoe stuurt u hier nu op als bestuurder? Hoe stimuleert […]
De dertiende editie van het Kennisfestival wordt dit jaar volledig digitaal georganiseerd! Van maandag 22 tot en met donderdag 25 maart vinden er verschillende online lezingen en presentaties plaats rondom het thema ‘Kansen voor kennis?’. De coronacrisis zorgt voor een enorme kennisbehoefte in de hoop meer grip te krijgen op de nieuwe werkelijkheid en dat […]
De dertiende editie van het Kennisfestival wordt dit jaar volledig digitaal georganiseerd! Van maandag 22 tot en met donderdag 25 maart vinden er verschillende online lezingen en presentaties plaats rondom het thema ‘Kansen voor kennis?’. De coronacrisis zorgt voor een enorme kennisbehoefte in de hoop meer grip te krijgen op de nieuwe werkelijkheid en dat […]
De dertiende editie van het Kennisfestival wordt dit jaar volledig digitaal georganiseerd! Van maandag 22 tot en met donderdag 25 maart vinden er verschillende online lezingen en presentaties plaats rondom het thema ‘Kansen voor kennis?’. De coronacrisis zorgt voor een enorme kennisbehoefte in de hoop meer grip te krijgen op de nieuwe werkelijkheid en dat […]
Graag nodigen we u uit voor het eerste Kennisfestival van SPRONG Voorwaarts. Tijdens deze middag delen we de inzichten en tools die het project tot nu toe heeft opgebracht. De bekende pedagoog en onderzoeker Pedro De Bruyckere komt vertellen over de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk. Dit wilt u niet missen! Programma Maak kennis met […]
Webinar op donderdag 25 maart 2021 van 15.00 tot 17.00 uur (als onderdeel van het OCW Kennisfestival). Centraal staat de vraag: zo goed mogelijk gebruik maken van kennis uit onderzoek om het onderwijs te verbeteren, wat is hiervoor nodig? In februari 2021 verschijnt een verkenning naar de kennisinfrastructuur voor het onderwijs uitgevoerd door de Galan […]
De dertiende editie van het Kennisfestival wordt dit jaar volledig digitaal georganiseerd! Van maandag 22 tot en met donderdag 25 maart vinden er verschillende online lezingen en presentaties plaats rondom het thema ‘Kansen voor kennis?’. De coronacrisis zorgt voor een enorme kennisbehoefte in de hoop meer grip te krijgen op de nieuwe werkelijkheid en dat […]
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de PO-Raad hebben de handen ineengeslagen om een leergang Onderzoeksmatig leiderschap te ontwikkelen voor vooruitstrevende bestuurders. Bestuurders hebben een cruciale rol in het stimuleren van het gebruik van onderzoekskennis en bij een ‘evidence-informed’ manier van onderwijsverbetering in de school. Maar hoe stuurt u hier nu op als bestuurder? Hoe stimuleert […]
Deze tijd vraagt onderwijsorganisaties evidence-informed te werken aan onderwijskwaliteit. Maar wat is evidence-informed werken en hoe doe je dat? Welke wetenschappelijk onderbouwde interventies zijn er? En hoe zorg je ervoor dat die benut worden in jóuw context? De PO-Raad organiseert een serie webinars die inspireren en laat leren van wetenschappers en collega’s. Wat kunnen we doen om leraren te ondersteunen bij het inzetten van post-corona interventies? Als ze dat niet al deden, […]
De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur van het Platform Samen Onderzoeken ondersteunt scholen en schoolbesturen in het po, vo en mbo om op een onderzoekende manier te werken aan onderwijsontwikkeling. De school baseert zich hierbij op praktijkkennis en kennis uit onderzoek. De leeromgeving is ontwikkeld door onderzoekers en onderwijsprofessionals, waaronder Anje Ros, lector Goed leraarschap, goed leiderschap […]
Deze tijd vraagt onderwijsorganisaties evidence-informed te werken aan onderwijskwaliteit. Maar wat is evidence-informed werken en hoe doe je dat? Welke wetenschappelijk onderbouwde interventies zijn er? En hoe zorg je ervoor dat die benut worden in jóuw context? De PO-Raad organiseert een serie webinars die inspireren en laat leren van wetenschappers en collega’s. Staat van het Onderwijs 2021: evidence-informed werken aan duurzame onderwijskwaliteit Hoe werk je evidence-informed aan onderwijskwaliteit? Op 21 april organiseert de […]
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de PO-Raad hebben de handen ineengeslagen om een leergang Onderzoeksmatig leiderschap te ontwikkelen voor vooruitstrevende bestuurders. Bestuurders hebben een cruciale rol in het stimuleren van het gebruik van onderzoekskennis en bij een ‘evidence-informed’ manier van onderwijsverbetering in de school. Maar hoe stuurt u hier nu op als bestuurder? Hoe stimuleert […]
Op 9 juni 2021 vindt de vijfde kennisdeelsessie van de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict in het po plaats, online in MS Teams. Het programma is weer een mooie mix van presentaties uit het werkveld en onderzoek en bestaat uit werksessies waar u als deelnemer zelf aan de slag gaat. Programma 15:00 uur WELKOM EN INTRODUCTIE […]
Op zaterdag 19 juni vindt researchED Nederland 2021 plaats van 9.30 – 17.30 uur. Live te volgen vanuit de huiskamer/klaslokaal. Kies tussen drie verschillende livestreams of schakel naar het tafelgesprek waar doorlopend sprekers en bezoekers met elkaar in gesprek gaan. Praktische informatie Wanneer: zaterdag 19 juni 2021 Tijd: 9.30 – 17.30 uur Programma: Bekijk hier […]
Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Dit nieuwe STEM netwerk volgt op succesvolle regionale TechYourFuture projecten zoals “Duurzame integratie van W&T in de regio”, “Taal en Technologie” en “Onderzoekende pabo’s”, waarin onderzoekers en leerkrachten constructief in netwerken samenwerkten. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (nu: Twente, Noord-Holland […]
Op 1 juli 2021 vindt de Trion werkconferentie plaats voor werkplekbegeleiders, opleiders in de school en netwerkpartners. Naast elkaar ontmoeten als opleidingsteam, staat de werkconferentie in het teken van professionalisering van onze rol als begeleider en opleider van aanstaande leraren. Dit jaar staat samen leren in een leergroep centraal, een belangrijk opleidingsprincipe binnen Trion. Samen […]
Onderzoeksscholen zijn scholen die systematisch werken aan het verbeteren van de kwaliteit van hun onderwijs. Onder professionele begeleiding van inhoudelijk expert Anje Ros, lector Goed leraarschap, goed leiderschap, Fontys Hogeschool Kind en Educatie komen deze scholen bij elkaar in het netwerk Onderzoeksscholen om kennis te delen en van en met elkaar te leren. Lees meer
In het nieuwe schooljaar start het ‘Leernetwerk versterken van de onderzoekscultuur in scholen en opleidingen PO-VO-MBO’ onder leiding van Anje Ros, lector Goed leraarschap, goed leiderschap, Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Dit Leernetwerk is geschikt voor programmaleiders, instituutsopleiders, schoolopleiders, teacher leaders/ onderzoekscoördinatoren en komt twee keer digitaal bij elkaar. Meer lezen & aanmelden
Op woensdag 10 november 2021 vindt van 14.00 tot 17.00 uur een kennisdeelbijeenkomst plaats van de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict in het PO. Dit keer hopelijk niet online maar fysiek in iXperium Nijmegen (onder voorbehoud van de dan geldende coronamaatregelen).
Samenwerken aan een innovatief vraagstuk, met collega’s uit andere scholen, eventueel met studenten, onderzoekers, opleiders of mensen uit andere sectoren. Dat kan je veel opleveren! Dergelijke samenwerking is alleen lang niet altijd effectief, soms blijven deelnemers hangen in veel praten, soms wordt er te snel voor een oplossing gekozen. Henderijn Heldens en Anje Ros van […]
Met gepaste trots heeft de Kennistafel ‘Onderzoekend en Ontwerpend leren’ onlangs de website ‘Weten Wat Werkt bij leren ontdekken’ gelanceerd, waar een schat aan informatie staat over onderzoekend en ontwerpend leren (OOL). Het is het sluitstuk van een inspirerend en productief jaar, waarin ruim dertig onderzoekers en professionals uit de onderwijspraktijk beschikbare (praktijk)kennis over OOL […]
In het nieuwe schooljaar start het ‘Leernetwerk versterken van de onderzoekscultuur in scholen en opleidingen PO-VO-MBO’ onder leiding van Anje Ros, lector Goed leraarschap, goed leiderschap, Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Dit Leernetwerk is geschikt voor programmaleiders, instituutsopleiders, schoolopleiders, teacher leaders/ onderzoekscoördinatoren en komt twee keer digitaal bij elkaar. Meer lezen & aanmelden
Evidence-informed werken. Wat levert dit op voor onderwijsontwikkeling op jouw school? Tijdens de digitale werkconferentie, georganiseerd door Platform Samen Onderzoeken, PO-Raad en NRO op 2 februari 2022, ontdek je niet alleen wat deze werkwijze inhoudt en oplevert, maar ga je onderzoeksmatig zelf aan de slag met deze praktijkaanpak. Lees meer
Tijdens de leergang ontwikkel je allereerst jouw eigen onderzoeksmatig en gespreid leiderschap en je onderzoekende vaardigheden. Zo word je je bewust van je eigen houding ten opzichte van onderzoeksmatig leiderschap en werken. Ook is er bij de bijeenkomsten veel ruimte om ervaringen en feedback uit te wisselen met collega-schoolbestuurders. Aan de slag met een onderzoeksmatige […]
Tijdens de leergang ontwikkel je allereerst jouw eigen onderzoeksmatig en gespreid leiderschap en je onderzoekende vaardigheden. Zo word je je bewust van je eigen houding ten opzichte van onderzoeksmatig leiderschap en werken. Ook is er bij de bijeenkomsten veel ruimte om ervaringen en feedback uit te wisselen met collega-schoolbestuurders. Aan de slag met een onderzoeksmatige […]
Onderzoeksscholen zijn scholen die systematisch werken aan het verbeteren van de kwaliteit van hun onderwijs. Onder professionele begeleiding van inhoudelijk expert Anje Ros, lector Goed leraarschap, goed leiderschap, Fontys Hogeschool Kind en Educatie komen deze scholen bij elkaar in het netwerk Onderzoeksscholen om kennis te delen en van en met elkaar te leren. Lees meer
Hoe is leesonderwijs bij jou op school georganiseerd? Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Tijdens de online meet up Effectief leesonderwijs: van weten naar doen! krijg je inspiratie en handvatten om het leesonderwijs op school (verder) vorm te geven. Meld je aan. Tijdens deze meet […]
Tijdens de leergang ontwikkel je allereerst jouw eigen onderzoeksmatig en gespreid leiderschap en je onderzoekende vaardigheden. Zo word je je bewust van je eigen houding ten opzichte van onderzoeksmatig leiderschap en werken. Ook is er bij de bijeenkomsten veel ruimte om ervaringen en feedback uit te wisselen met collega-schoolbestuurders. Aan de slag met een onderzoeksmatige […]
Tijdens de leergang ontwikkel je allereerst jouw eigen onderzoeksmatig en gespreid leiderschap en je onderzoekende vaardigheden. Zo word je je bewust van je eigen houding ten opzichte van onderzoeksmatig leiderschap en werken. Ook is er bij de bijeenkomsten veel ruimte om ervaringen en feedback uit te wisselen met collega-schoolbestuurders. Aan de slag met een onderzoeksmatige […]
Op 18 mei 2022 is de feestelijke laatste kennisdeelbijeenkomst van de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict in het primair onderwijs. Niet online maar op de HAN (Kapittelweg 35). De partnerscholen hebben drie jaar hard gewerkt om integrale aanpakken te ontwikkelen om gepersonaliseerd leren met ict te realiseren. We willen graag met jullie stilstaan bij wat […]
In deze online bijeenkomst staat de vraag centraal wat de ontwikkelingen rond evidence informed werken opleveren voor jouw school en samenwerkingsverband. Tijdens de themabijeenkomst krijg je informatie over de werkwijze, de laatste stand van zaken van het praktijkgerichte onderzoek van het NRO en een toelichting vanuit een praktijkvoorbeeld. Kortom: na deze bijeenkomst heb je veel […]
Tijdens de leergang ontwikkel je allereerst jouw eigen onderzoeksmatig en gespreid leiderschap en je onderzoekende vaardigheden. Zo word je je bewust van je eigen houding ten opzichte van onderzoeksmatig leiderschap en werken. Ook is er bij de bijeenkomsten veel ruimte om ervaringen en feedback uit te wisselen met collega-schoolbestuurders. Aan de slag met een onderzoeksmatige […]
Verwachtingen die je als leerkracht (onbewust) van leerlingen hebt, kunnen leerprestaties beïnvloeden. Hoe word je daarvan bewust en hoe kan je hiermee actief aan de slag in de klas en binnen het schoolteam? Daarover gaan onderzoeker Linda van den Bergh en intern begeleider Marike Timmermans op maandagavond 26 september in gesprek tijdens dit interactieve webinar. […]
Het Leesoffensief Brabant zet zich in voor de leesmotivatie van alle Brabantse jongeren. Om hier meer daadkracht aan te geven voor de jongeren in het voortgezet onderwijs organiseren we een inspiratiebijeenkomst op donderdag 6 oktober van 14:45 tot 17:15 uur met aansluitend een netwerkborrel bij de Scholengroep de Langstraat in Waalwijk. Aanmelden Aanmelden via het inschrijfformulier. Programma […]
Hoe zorg je dat je school of bestuur een lerende organisatie wordt? En hoe draag je bij aan een cultuur waarin evidence-informed werken de norm wordt? De leergang Onderzoeksmatig leiderschap geeft je inzichten, kennis én handvatten. Zodat je ook echt aan de slag kunt in je eigen organisatie. Bijeenkomst 1: De onderzoekscultuur in beeld 16.30 […]
Doe mee aan deze co-creatiedag waarin schoolleiders en onderzoekers samen praktische tools voor lerend leiderschap ontwikkelen. Breng je kennis en praktijkervaring in over belangrijke leiderschapsthema’s, zoals visiegestuurd werken, onderwijskwaliteit en onderzoeksmatig werken. Tijdens deze dag krijg je nieuwe inzichten, leer je effectief on twerpen, breid je je netwerk uit en ga je met praktische tools […]
Hoe zorg je dat je school of bestuur een lerende organisatie wordt? En hoe draag je bij aan een cultuur waarin evidence-informed werken de norm wordt? De leergang Onderzoeksmatig leiderschap geeft je inzichten, kennis én handvatten. Zodat je ook echt aan de slag kunt in je eigen organisatie. Bijeenkomst 2: Onderzoeksmatig werken 18.45 – 21.00 […]
De verwachtingen die leraren hebben over hun leerlingen kunnen zowel een positief als een negatief effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Hetzelfde geldt voor de verwachtingen die je als lerarenopleider hebt van je studenten. Verwachtingen worden beïnvloed door achtergrondkenmerken van de leerling of student, zoals hun sociaaleconomische status, culturele achtergrond of […]
Hoe zorg je dat je school of bestuur een lerende organisatie wordt? En hoe draag je bij aan een cultuur waarin evidence-informed werken de norm wordt? De leergang Onderzoeksmatig leiderschap geeft je inzichten, kennis én handvatten. Zodat je ook echt aan de slag kunt in je eigen organisatie. Bijeenkomst 3: Gespreid leiderschap 16.30 – 19.30 […]
Heb jij behoefte aan ondersteuning bij onderzoekend en ontwerpend leren of W&T projecten? Ben je op zoek naar lessen waarin taal, rekenen, of burgerschap worden gekoppeld aan ontdekkend leren of thematisch werken? Ben je benieuwd hoe je de nieuwsgierige vragen van leerlingen kan prikkelen in allerlei lessen? Zoek je tips voor het anders inrichten van […]
LEF Kennis Café: waar onderwijsonderzoek en de praktijk samenkomen Tijdens deze eerste bijeenkomst van het LEF Kennis Café gaat men, aan de hand van twee actuele praktijkvoorbeelden van de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden, in gesprek over hoe de werkvelden van onderwijs en onderzoek elkaar kunnen vinden en versterken. Ben jij nieuwsgierig naar wat […]
Hoe zorg je dat je school of bestuur een lerende organisatie wordt? En hoe draag je bij aan een cultuur waarin evidence-informed werken de norm wordt? De leergang Onderzoeksmatig leiderschap geeft je inzichten, kennis én handvatten. Zodat je ook echt aan de slag kunt in je eigen organisatie. Bijeenkomst 4: Lerende organisatie 18.45 – 21.00 […]
De verwachtingen die leraren hebben over hun leerlingen kunnen zowel een positief als een negatief effect hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Hetzelfde geldt voor de verwachtingen die je als lerarenopleider hebt van je studenten. Verwachtingen worden beïnvloed door achtergrondkenmerken van de leerling of student, zoals hun sociaaleconomische status, culturele achtergrond of […]
Op vrijdag 10 maart organiseert researchED Nederland een inhoudelijk netwerkcongres voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs. Al jaren is researchED een begrip voor steeds meer leraren en schoolleiders die op een evidence-informed manier hun onderwijs willen versterken en verbeteren. Op zaterdag 11 maart zijn zij weer in grote getale welkom op het ijzersterke […]
Hoe zorg je dat je school of bestuur een lerende organisatie wordt? En hoe draag je bij aan een cultuur waarin evidence-informed werken de norm wordt? De leergang Onderzoeksmatig leiderschap geeft je inzichten, kennis én handvatten. Zodat je ook echt aan de slag kunt in je eigen organisatie. Bijeenkomst 5: Duurzaam ontwikkelen binnen besturen en […]
De Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen laat zien dat er, naast leraren, schoolleiders en leescoördinatoren, een belangrijke rol is weggelegd voor besturen en bestuurders bij de verbetering van het leesonderwijs. Tijdens het webinar op 11 april van 10.30 – 11.30 uur gaat Mirjam Snel (voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs) de Kwaliteitswaaier toelichten. Bestuurders Cristel Wieman […]
Hoe is leesonderwijs bij jou op school georganiseerd? Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Tijdens de Avond van de leraar over Effectief Leesonderwijs – dinsdag 18 april vanaf 20.00 uur bij Lindenberg Cultuurhuis te Nijmegen en online te volgen – doe je inspiratie op […]
Aan de slag met onderwijskwaliteit Onderwijs, wetenschap en beleid werken in regionale netwerken samen aan onderzoek naar onderwijsvraagstukken. Deze werkwijze levert niet alleen een belangrijke bijdrage aan de onderwijskwaliteit in de regio: het hele onderwijsveld profiteert van de kennis die deze onderzoeken opleveren. Wat is de meerwaarde van deze vorm van evidence-informed werken voor jouw […]
Effectief leesonderwijs. Dat is het centrale thema van het event Wie niet leest…, dat op 22 mei 2023 plaatsvindt in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Het event is een Nederlands-Vlaamse coproductie van VOS/ABB en OVSG. Het programma bestaat uit een lezing van kinderboekenschrijver Jan Terlouw en inspirerende sessies waarin wetenschap, onderwijspraktijk en partners van het […]
Is jouw school of jouw stichting een lerende organisatie? Waarom is het belangrijk om een lerende organisatie te zijn? Welke interventies kun je doen als teamleider, schoolleider, beleidsadviseur of bestuurders om de ontwikkeling naar een lerende organisatie te bevorderen? En hoe maak je daar tijd voor als je te maken hebt met een lerarentekort en […]
De gevolgen van de coronacrisis zijn nog steeds merkbaar in het onderwijs. We zien dat niet alleen terug in de leerprestaties voor rekenen en taal, maar ook in de toegenomen zorgen van schoolleiders, ib-ers en leraren over het welbevinden van leerlingen. In het speciaal onderwijs zijn de zorgen over welbevinden zelfs groter dan over de […]
Binnen de Kennistafel Effectief Leesonderwijs vindt er uitwisseling plaats tussen wetenschappelijke onderzoekers van hogescholen en universiteiten en mensen uit de praktijk over het bevorderen van effectief onderwijs. Vanuit de kennistafel hebben we gemerkt dat er veel onderzoek gedaan is naar de elementen van effectief leesonderwijs, maar dat er ook nog kennis ontbreekt of dat niet […]
Binnen de Kennistafel Effectief Leesonderwijs vindt er uitwisseling plaats tussen wetenschappelijke onderzoekers van hogescholen en universiteiten en mensen uit de praktijk over het bevorderen van effectief onderwijs. Vanuit de kennistafel hebben we gemerkt dat er veel onderzoek gedaan is naar de elementen van effectief leesonderwijs, maar dat er ook nog kennis ontbreekt of dat niet […]
De Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen laat zien dat er, naast leraren, schoolleiders, bestuurders en leescoördinatoren een belangrijke rol is weggelegd voor schoolleiders bij de verbetering van het leesonderwijs. Tijdens het webinar op 7 december van 15.30 – 16.30 uur gaat Mirjam Snel (voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs) de Kwaliteitswaaier toelichten. Schoolleiders Mark Brijan (VO […]
Wil jij op een onderzoekende manier werken aan onderwijsontwikkeling? En zoek je handvatten om evidence informed werken in de school te stimuleren? In dit webinar neemt Anje Ros je mee in hoe evidence-informed werken in de praktijk vorm krijgt. Anje Ros is lector leren en innoveren bij Fontys Hogescholen. Daarnaast is ze verbonden aan het […]