Leiderschapspraktijken die bijdragen aan toekomstbehendig onderwijs en een op leren, samenwerking en onderzoek gerichte cultuur

woensdag 01 april, Windesheim Almere

Eapril cloud ‘Leadership in Education’ organiseert een symposium op 1 april 2020 te Windesheim in Almere van 13.00 – 16.15 uur. We nodigen u van harte uit voor deze middag.

Door de complexe vraagstukken waar het onderwijs voor staat, is het steeds belangrijker dat leraren hun expertise blijven ontwikkelen en van elkaar leren binnen een schoolcultuur die gericht is op samen leren, werken en onderzoeken. Hierdoor vindt continue onderwijsverbetering plaats die doordacht en onderbouwd is en waarvan leraren zich eigenaar voelen. Dát is toekomstbehendig onderwijs. Steeds meer schoolleiders geven het belang aan van de ontwikkeling van een dergelijke cultuur, maar vinden het moeilijk om dit te realiseren. Ook verschillende onderzoeken onderstrepen het belang van een leer- en onderzoekscultuur als basis voor continue onderwijsverbetering en duurzame schoolontwikkeling (Ros & Van den Bergh, 2017; Godfrey, 2017; Carpenter, 2015; Tucker, 2019).

In dit seminar komen onderzoek en praktijk bij elkaar middels bijdragen van onderzoekers en schoolleiders. De keynote wordt verzorgd door niemand minder dan Prof Dr. Karen Seashore Louis, een internationaal gerenommeerd expert op gebied van schoolontwikkeling en leiderschap. Zij zal ingaan op leiderschapspraktijken die bijdragen aan een lerende school.
Nederlandse en Vlaamse onderzoekers presenteren hun onderzoek naar leiderschapspraktijken die bijdragen aan de ontwikkeling van een cultuur die gericht is op samen leren, werken en onderzoeken. De complexiteit van het schoolleiderschap wordt geïllustreerd door verhalen van schoolleiders uit PO en VO.

U kunt zich aanmelden via deze link.